Sygnaliści szansą na budowanie etycznych firm
Od wejścia w życie ustawy o ochronie sygnalistów (ustawa z dnia 14 czerwca 2024 roku) posługujemy się legalną definicją sygnalisty. Jest nim osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Może nim być m.in. pracownik, osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, przedsiębiorca, prokurent czy też wolontariusz lub praktykant.
Przed pojawieniem się ustawy o ochronie sygnalistów, postrzeganie takiej osoby w społeczeństwie było dość ambiwalentne – często nacechowane negatywnie i pełne stereotypów. Osoby zgłaszające nieprawidłowości – szczególnie wewnątrz organizacji, np. w miejscu pracy – często spotykały się z niezrozumieniem, brakiem wsparcia, a nawet represjami ze strony współpracowników i/lub przełożonych. Uważano je za osoby „nielojalne wobec zespołu” lub „działające przeciwko firmie”. W rezultacie wiele osób, nawet widząc nieprawidłowości, nie decydowało się na ich ujawnienie z obawy przed odwetem lub ostracyzmem.